google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Man vet aldrig vad man kan behöva – Johan Bures släktbok

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 19 januari 2015

Man vet aldrig vad man kan behöva – Johan Bures släktbok

På släktforskardagarna i Karlstad senast sålde man Johan Bures släktbok på DVD för första gången. Visserligen har jag inga kända anor som anknyter till den släkten, men jag kunde bara inte motstå att köpa den. Det har jag inte ångrat.

Bara att läsa alla de kunniga artiklar som följer med källmaterialet är en fröjd för en släktforskare. Man blir verkligen fast. Man lär sig också mycket om källkritik och får många tankeställare över hur materialet har korrumperats under århundraden av personer som velat uppgradera sig själv och sina familjer utifrån Johan Bures enorma arbete.

Som extra ”grädde på moset”, som man säger, fick jag rent praktisk nytta av materialet eftersom vissa indicier tyder på att min frus familj på faderssidan kan härledas till Härse i Bure. Redan tidigare anser jag att en av mina bästa prestationer som släktforskare har varit att nysta upp komplicerade släktskap och visa att min fru härstammar från den stora prästsläkten Wiesel i Vislanda. Nu är jag och flera medforskare på Anbytarforum visat att det kan finnas ett släktskap med Bureätten via en av Wieselaläktens anmödrar Malin Påvelsdotter (1589-1639), som var mormor till Elias Wiesel (1651-1731). Malin var gift med kyrkoherden i Lekaryd Bonde Germundi Germundsson (-1659) och innan med komministern i Säby Erik Johannis Herlin. Enligt Forsanderska samlingen i Växjö landsbibliotek skulle Malin vara född i Stockholm med föräldrarna Påvel Mårtensson och Kerstin Månsdotter. Huruvida denne Påvel är identisk med den Påvel (Pål) som var son till Elin Olofsdotter, vars mf ff farfar var Herse i Bure (ev. mf ff far – se nedan) diskuteras i släktforskarkretsar.

Den Påvel Mårtensson som var fader till Malin är väl undersökt bl.a. genom Stockholm stads tankeböcker och domböcker, vilket beskrivs på Anbytarforum. Även denne Påvel hade varit borgare i Uppsala, samt hade tvillingsöner med samma namn som den Påvel (från Öregrund) som nämns i Bures släktbok. Att det skulle existera två Påvel Mårtensson, med rötter i Uppsala och med samma namn på sina barn tål att fundera över. Det finns emellertid en tveksamhet om huruvida Påvels (från Öregrund) mormor Brita hade patronymikon Mosesdotter eller Jacobsdotter - dvs. om hon var dotter till Moses Jacobsson Bure eller dennes syster och då dotter till Jacob Jacobsson i Bure. I sak skiljer de två tolkningarna en generation, men ändrar inte härstamningen.

Nu är kanske inte detta det viktigaste dock. Jag ser till min fasa att jag i en gren av anättlingar, i mina tidiga strävanden, fört in uppgifter om Bureätten i mitt släktträd. I och för sig stämmer anlinjen fram till Härse i Bure, men allt är alltför bra och tillrättalagt. Dels har ett otal släktutredningar på nätet fört släkten långt tillbaka till sagans värld bortom den tidigaste, med stor säkerhet existerande, Härse i Bure, dels har födelse och dödsuppgifter för följande generationer varit mer detaljerade än vad källorna medger. Urban Sikeborg behandlar dessa korrupta uppgifter i en uppsats på skivan.

Jag har således nu kunnat införa de uppgifter som grundar sig på Johan Bures originalarbete, med hänsyn taget till de kunniga kommentarer, invändningar och källhänvisningar som tas upp för varje individ i släktboken. Ibland kan det löna sig att köpa något bara för att man inte kan motstå det utan att man riktigt ser vilken nytta man kan ha av det.

Den detaljintresserade är välkommen att ta del av mitt släktträd på Geneanet där jag i kommentarer, individ för individ, redovisar de indicier och belägg som leder fram till ovanstående slutsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...