google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Att göra en släktbok

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 4 april 2014

Att göra en släktbok


När Linda Bergengren berättade på Facebookgruppen Släktforskning för noviser att hon gjort en släktbok blev intresset stort från andra medlemmar. Jag bad därför Linda att skriva en text där hon berättar hur hon gjorde.

ATT GÖRA EN SLÄKTBOK

av Linda Bergengren

När jag började släktforska insåg jag snabbt att det blev en massa dokument vilket gjorde det svårt att snabbt hitta och hålla kvar "den röda tråden". Jag hittade även många spännande livsöden som berörde mig djupt och som jag ville dela med mig av. Eftersom jag har ett stort skrivarintresse väcktes ganska snart idén om att resultatet kunde presenteras i bokform.

Upplägg
Boken "Jämmer och elände" är indelad i olika avsnitt:
"Morfars historia - fars sida", "Morfars historia - mors sida", "Mormors historia - fars sida", "Mormors historia - mors sida" och likadant med farmor och farfar.
Varje avsnitt inleds med en översikt över de personer jag funnit. Därefter följer olika kapitel om de olika föräldraparen i vilka jag presenterar födelsedatum och ort, yrke, bostadsord, barn, särskilda händelser samt dödsdatum. Ibland blir kapitlen långa och ibland kortare beroende på vilken information jag fått fram. Ibland har jag fyllt ut texten med händelser som skett i närheten t ex historien om Gysingevargen. Även om ingen av mina släktingar blev offer för vargen så skedde det i deras närhet och borde ha påverkat dem.
"Samma vinter som Anna flyttar till Kräbäck har en varg, den så kallade gysingevargen, satt skräck i folket i Österfärnebo. (Därefter följer en redogörelse för vargens framfart).
Man kan även väva in sägner och annat:
"På gränsen mellan Viksta och Tensta i Uppland ligger den lilla byn Sommaränge. Sägner från förr säger att det i Sommaränge fanns ett mycket starkt gårdsrå. Det visade sig för människorna genom..."
Att följa den röda tråden
Det är svårt att följa och fördjupa sig i alla människoöden man stöter på. Jag har ändå försökt att få med namn, födelsedatum och ort på så många som möjligt för att jag, eller någon annan, ska kunna forska vidare kring dessa personer vid ett senare tillfälle. I kapitlet om morfars mormor och morfar Lisa och Johan Andersson har jag till exempel inte hittat så mycket kring Johan, men skriver ner de fakta jag har (här markerat med fet stil) för att kunna undersöka detta mer senare:

"Min morfars mormor, Anna Charlotta Lundberg, föddes den 24 september 1862 i Kungshamn i Stockholms län. Hon var dotter till drängen Erik Jansson och hans hustru Margareta Christina Persdotter. Min morfars morfar, Johan Andersson, föddes den 16 juli 1850 i Lunda i Stockholms län.

1881 är Anna Charlotta nitton år gammal och får arbete som piga hos Karl Johan Karlsson och hans familj i Olunda i Lagga. Hösten 1883 föder hon en oäkta son, Johan Emanuel. Hon stannar kvar som piga i Olunda under flera år och tar ensam hand om sitt lilla barn. Anna Charlotta träffar så småningom Johan som arbetar som dräng i Moralund och tycke uppstår."

Från text till bok
När det gäller själva skrivandet med indrag, rubriker och annat som behövs för att få det snyggt och lättläst så laddade jag helt enkelt ner en mall från bokförlaget Vulkan (som jag valt att trycka boken hos). Behövde därför inte ha några som helst kunskaper kring detta vilket onekligen underlättade.

Omslagsbilden är ett fotografi som min man tagit på en kyrkogård i närheten av där vi bor.

Hos Vulkan kan man använda egna fotografier eller få hjälp av en formgivare. Så är de säkert hos de flesta förlag.

Pris
Jag har valt att trycka upp 25 exemplar till att börja med. Jag använde budgetpaketet och priset blev då 68 kr per bok plus 6 % för bokmoms. Frakten kostade 250 kr. Jag valde enklast möjliga med mjuk pärm och utan bilder. Men det mesta går att ordna hos Vulkan och det blir billigare ju fler böcker man trycker. Jag är väldigt nöjd med detta förlag. Snabbt, enkelt och bra kommunikation.

Från att jag mailade in min text tills jag höll boken i handen tog det ca två veckor.

Resultatet
Känslan av att hålla en riktig bok i handen är fantastisk. Några småfel upptäcktes t ex några stavfel och några ställen där texten hamnar för långt ner, men det är enbart mitt eget fel. Mitt tips är därför att låta någon annan läsa igenom texten en sista gång. Det är lätt att missa något när man levt så länge med den egna texten. Jag är mer än nöjd och det som känns extra bra är att kunna bevara all min forskning utanför datorn. Jag kan dela med mig till mina släktingar och spara några ex till eventuella barnbarn och barnbarnsbarn.

Vill du köpa ett exemplar (160 kr) eller veta mer så kontakta mig via mail eller facebook. Besök gärna min bokblogg www.nattstad.se/bokmalen

Lycka till med släktforskningen!

/ Linda Bergengren linda.bergengren@uppsala.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...