google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Dator med flera skärmar?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 25 november 2013

Dator med flera skärmar?

När Daniel Ny visade sin uppställning för släktforskning med fyra datorskärmar slog kommentarerna i Facebookgruppen alla tidigare rekord. Att så många släktforskare var teknikintresserade hade jag aldrig kunnat ana. Jag bad därför Daniel att beskriva sin lösning i en separat text på den här bloggen. Håll till godo!

DATOR FÖR SLÄKTFORSKNING MED FLERA SKÄRMAR
av Daniel Ny

Intresset verkade stort när jag postade min ”släkforskningssetup” i Facebookgruppen
Släktforskning för Noviser

Dom flesta känner nog igen sig, man har efter ett tags forskade en massa olika fönster och program öppna och så får man hoppa mellan dessa för att till slut hitta till rätt sida/program.

Innan mitt intresse för släktforskning startade så höll jag på SIM-racing, alltså bilracingsimulator på datorn. Min dator har jag byggt upp från grunden med moderkort, hårddiskar, minnen mm. Jag införskaffade efter ett tag ett bättre grafikkort för att kunna köra trippla skärmar, detta för att få en bredare vy och exempelvis kunna se tydligare om det dyker upp en bil vid sidan om.

När jag sedan fick intresset för släktforskning så var jag inte sen att testa att ställa in skärmarna så att jag fick 3 olika skärmskrivbord att jobba med. Här är programmet ”Displayfusion” väldigt bra att använda. Där kan man ställa in en massa saker. En av fördelarna med Displayfusion är att man kan skapa en ”Taskbar” - alltså en programlist - längst ner på varje skärm, så man exempelvis kan ha programikoner/genvägar till Dödböcker på en skärm, Sveriges Befolkning på en annan och program som exempelvis FamilyTree Maker och Arkivdigital Online på den tredje skärmen.

När man sedan arbetar så kan man dra fönstret man har öppet mellan dom olika skärmarna och t o m släppa det mitt emellan två skärmar.

Sen gäller det att ställa in hur skärmarna ska fungera gentemot varandra, jag har valt nedanstående inställning för att få det att fungera på det sätt som jag beskriver ovan.
(OBS. Jag använder mig av 4 skärmar)


Så här ser min arbetsplats ut


En printscreen när jag kör lite olika program/sidor


Min dator
Vad behöver man?

Jag har ju byggt min dator med ganska så kraftiga komponenter eftersom jag kör SIM racing.
Håller man bara på med släktforskning så krävs det inte lika mycket av datorn. Sen beror det även på hur många skärmar man vill ha.

En laptop (Bärbar dator) har oftast ett uttag för att kunna koppla in en extra skärm, och då är det inga problem.
Är det en Desktop man har (Stationär) så kan det, på nyare datorer, finnas 2 uttag för skärmar även där. Det kan bero på att datorn har ett integrerat grafikkort i själva moderkortet + ett externt grafikkort. Då kan det också fungera utan några större problem.

Vill man utöka med 3 eller flera skärmar så måste man köpa speciella grafikkort som klarar av att driva 3 st skärmar. Jag länkar till ett sådant som jag köpte. Detta paket innehåller även 3 st 24” skärmar. Man bör kolla upp innan hur specifikationen för ens dator ser ut så det går att installera detta grafikkort i datorn. Har man tillräckligt med minne mm. Detta kan jag tyvärr inte svara på utan det får man kolla i den datorbutik där man inhandlar sina datorkomponenter. De kan säkert hjälpa dig där. Observera att denna guide är en beskrivning hur JAG har det - det finns säkert andra lösningar - både dyrare och billigare. Jag är emellertid jättenöjd med min och det fungerar och underlättar mitt släktforskningsarbete., Jag kan dessutom montera ytterligare 2 skärmar ;-)

//Daniel Ny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...