google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Genealogi i Tolkiens värld

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 27 januari 2012

Genealogi i Tolkiens värld


En litet udda sätt att utföra sin släktforskarhobby är att forska på släkter ur sagorna och litteraturen. Det är precis det som svensken Emil Johansson, en fotograf och kemistudent har gjort. Han har kartlagt nästan alla släktskap mellan personerna i Sagan om ringen.

Han bedrift har gett eko även utanför Sverige. Jag fick reda på det genom Sven Luthman som läst den kände bloggaren Dick Eastman's presentation av Emils projekt. Dick i sin tur hade läst om det i the Guardian där Alison Flood skrivit en lång artikel om Emils arbete.

Du kan ta del av Emils projekt på Internet.

Att det är en källa till glädje för all Tolkienälskare är det ingen tvekan om, men kanske det också kan vara en trevlig idé att introducera yngre människor till släktforskning.

En annan folkkär släkt är Kalle Ankas. Hans släktträd har jag visat tidigare.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...