google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Att finslipa sin släktbok - Facebook, Birthday.se, mm.

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 19 mars 2011

Att finslipa sin släktbok - Facebook, Birthday.se, mm.

Om någon undrar hur det går med den sociala nätverksanalysen så kommer det en beskrivning av mina försök inom kort. Den senaste tiden har jag emellertid varit sysselsatt med att finslipa min databas eftersom vi skall åka till USA i maj och vad kan vara en bättre present till släktingar vi besöker än en släktbok på CD.

Det är först när man skriver ut sin släktforskning som man upptäcker alla småfel man gjort. Givetvis måste det korrigeras så långt man förmår. Dessutom hittar man alla de personer som man inte känner hela namnet på. Det står ju då NN Pettersson eller kanske till och med okänd, beroende på hur man matat in uppgifterna. Skälet är ju att jag faktiskt inte visste mer när jag matade in uppgifterna. En förfärande mängd av dessa poster rör personer som levt under 1900-talet - endera döda personer som levde under första halvan eller unga personer. Ett annat problem är att man inte har foton på alla kusiner och tremänningar.

Jag vet att jag varit inne på det här förut och tar upp det i min kurs Släktforska gratis, men jag kan inte låta bli att dela med mig av mina erfarenheter ännu en gång. Sedan jag gjorde stora delarna av min forskning har vi fått CD-skivan Sveriges Dödbok 1901-2009 och det har öppnat helt nya möjligheter. Jag har även i ännu högre grad insett nyttan av Facebook och Birthday.se. Först och främst är det bara att inse att en stor del av Sveriges befolkning faktiskt finns på Facebook. Senaste statistik säger att 45,32 % av svenskarna finns där och 49,06 % av medborgarna i USA. Jag skall väl säga att jag letat ganska mycket efter bilder på nu levande släktingar och där har Google bildsök varit mycket effektivt.

Anta nu att jag hittar ett antal bilder på personer med samma namn. Vilken av dom är nu min släkting? Då går jag till Facebook och väldigt ofta hittar jag ett antal personer där med samma namn. En del människor har listat sina vänner och familj på sin Facebooksida och då är det ju inte så svårt att se vilken av de funna personerna man är släkt med eftersom kanske både syskon, barn och föräldrar är listade på Facebook. Har man riktig tur så har personerna en riktigt bra bild av sig själv också som man kan stjäla. Man får då helt enkelt kopiera bilden, sedan öppnar man gratisprogrammet Paint, klistrar in bilden där, beskär om man vill och sparar den som en jpg-fil. Jag har hittat massor av bilder på både svenska och amerikanska släktingar på det sättet.

Skulle man nu vara tveksam om någons identitet, fullständiga namn eller födelsetid så är det bara att använda sajten Birthday.se. Tillsamman med exempelvis Sveriges befolkning 1970. eller 1980 kan man hitta personer som bor på samma adress och sedan försäkra sig om att allt är korrekt med hjälp av Birthday.se. På det sättet hittar man ofta tidigare okända gemåler och hemmaboende barn. Personer som inte lever längre hittar man med hjälp av Sveriges dödbok 1901-2009. Skulle man vara osäker på vad en ingift hustru hette som flicka så använder man sitt kyrkboksprogram och hittar födelsenotisen med vägledning av de födelsedata som man hittat genom botaniserande i någon av de ovanstående källorna.

Det enda problemet med det här är att man hittar så mycket att man blir gniden. Man slutar aldrig och så småningom får man fundera över om det verkligen är meningsfullt att ha porträtt i sin databas av jämngamla femmänningar och deras barn.

Snyggt blir det emellertid när jag får fixa till min släktbok som jag genererar med The Complete Genealogy Reporter. Jag har ytterligare lite mer än två veckor på mig, men ambitionen stiger och tiden blir allt kortare. Hoppas de två kurvorna möts i en punkt som inträffar innan planet lyfter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...