google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Släktforska gratis

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 26 augusti 2010

Släktforska gratis

Lagom till släktforskardagarna i Örebro har jag blivit färdig med min nya kurs Släktforska gratis. Man får kanske säga att det är en Beta-version eftersom det fortfarande finns en del som jag vill lägga in. Inte minst hoppas jag få många intryck i Örebro som kan passa i kursen. Över huvud taget så är ju innehållet sådant att det ständigt måste förnyas eftersom nya bra hjälpmedel kommer fram kontinuerligt.

Om man vill vara riktigt snål så kan man nog vaska fram det mesta som jag förmedlar i kursen från den här bloggen eller leta upp det själv, men jag har tagit mig besväret att sammanställa det åt dig och hålla det uppdaterat i kursen.

Under de första veckorna fram till 15 september kan man köpa kursen för 75 kronor. Nu är det lite riskabelt att använda råden i kursen om man är total nybörjare så därför erbjuder jag alla som köper min nybörjarkurs Släktforskning för noviser den nya kursen utan kostnad. Så snart jag ser att du köpt nybörjarkursen kommer jag att ge dig rättigheter till den nya kursen - om jag inte råkar vara på släktforskarmässan eller sitta på flyget just den dagen, men då kommer det så fort jag hinner.

Som ett litet smakprov ur kursen har jag lagt in en text som ger råd hur man väljer bland alla dom gratis släktforskarprogram som finns på Internet. Den texten följer här:

"
SLÄKTFORSKNINGSPROGRAM PÅ INTERNET
Här är utbudet enormt och det är svårt att kategorisera de olika typerna av tjänster som finns. Dessa program har ofta flera funktioner i sig. En funktion är att erbjuda dig en möjlighet att lagra och organisera din forskning. Andra funktioner kan vara olika typer av kringtjänster där möjlighet att söka i ditt och andras material. Oftast är det bara själva inmatningen av släktträdet som är gratis. Andra tjänster kan kosta pengar.
En viktig funktionalitet är huruvida programmen främst är utformade för att mata in dina anor direkt en efter en och på så sätt bygga ett släktträd eller om programmet främst är tänkta till att användas så att man laddar upp hela sin forskning för att dela med sig av det färdiga resultatet på Internet.
I det första fallet kan man säga att Internetprogrammet skall fungera i stället för ett program på din dator, i det andra fallet är det främst ett komplement som gör det möjligt att dela med dig av din forskning till en bredare publik.
En annan skillnad är att det förra programmet ofta är tänkt för att en hel släkt eller familj skall bidra till att fylla ut släktträdet, medan det senare främst är tänkt att det är din egen forskning och dina insatser som skall dokumenteras. I de flesta fall har de tillgängliga programmen för släktträd båda dessa funktionaliteter. Man får emellertid se upp för de program som jag kallar "kombiprogram". De fungerar så att man får ett program till sin dator och dessutom en plats på internet. Programmet på datorn är då oftast gratis, men det kan kosta att få föra över materialet till släktträdet på Internet - ibland tar man dessutom ut en månadskostnad, vilket blir dyrt i längden.
En annan sak man måste tänka på när man väljer ett "gratisprogram" på Internet är vilka möjligheter det ger att presetera forskningen i rapporter, skicka till andra eller göra släktböcker. I vissa fall kostar dessa funktioner ibland ingår dom. I det här fallet är det viktigt att man kan "ta tillbaka" sitt inmatade material i form av GEDCOM-filer. Man har då frihet att använda någon av de många presentationsprogram som finns gratis på Internet eller göra mer avancerade släktböcker själv.
Nästan alla program som erbjuds på Internet marknadsför sig som gratisprogram. I vissa fall är detta inte sant. Om man läser noggrannare inser man att en eller flera funktioner är starkt begränsade i gratisversionen. Du bör söka svar på följande frågor:
  • Om programmet är av typen där man matar in sina anor en och en direkt på Internet skall det inte finnas någon begränsning på hur många anor man kan mata in.
  • Man bör också undersöka om programmet klarar av att ta emot en s.k. GEDCOM-fil. Detta är nödvändigt om man skall kunna lägga in större mängder data från ett annat släktforskningsprogram.
  • Man bör dessutom ta reda på om programmet kan exportera det material du matat in i form av en GEDCOM-fil. Om inte detta går är du låst för evigt till detta program och kan inte föra över alla de viktiga data du samlat till ett "riktigt" släktforskningsprogram.
  • En del program består av två delar - en del som du använder som ett vanligt program på din dator och en del som finns på Internet för att dela med dig till andra. I många fall beskriv båda delarna som gratis, men det visar sig att det finns begränsningar när man skall samutnyttja dessa två. I sådana fall bör du undersöka om det finns några begränsningar i användningen av dessa två tillsammans och vad det kostar att få till stånd en obegränsad användning.
  • Undersök om det är möjligt och i så fall till vilken kostnad du kan skriva ut rapporter från programmet
  • Tänk på att "Ladda ned gratis" inte nödvändigtvis betyder att du får använda programmet gratis.
  • Tänk också på att löftet om att "söka gratis i miljoner poster" inte alltid innebär att du får veta resultatet av din sökning utan att betala. Många gånger får du beskedet att "vi vet något om dina anor, men det kostar att få ta del av det". Tråkigt nog visar det sig ofta, när man betalat, att informationen var närmast obefintlig, felaktig eller gäller en annan person."
I kursen kompletteras denna text med mängder av hänvisningar i form av länkar, men det får inte plats här.

Kanske vi ses i Örebro


Oktober 2013: Kursen ställs numera gratis till förfogande på den här bloggen - http://slaktforskning.blogspot.fr/2013/09/gratis-nyborjarkurs-i-slaktforskning.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...