google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Facebook har numera mängder av grupper för oss släktforskare

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 7 juni 2010

Facebook har numera mängder av grupper för oss släktforskare

Det finns ganska mycket material på Facebook numera som är till nytta för oss släktforskare och glädjande nog är det många som läser materialet regelbundet. På flera av grupperna kan man ställa frågor och få snabba svar från andra släktforskare. En del grupper har mer inriktat sig på information inom ett viss område och några är informationskanaler för föreningar, tjänster eller evenemang. Man hittar emellertid nyttiga saker i de flesta grupper.

Den största gruppen heter helt enkelt Släktforskning och har lite över 1600 medlemmar när detta skrivs. Där kan man få hjälp med sin egen forskning och aktiviteten är ganska stor. Hjälpsamheten från medlemmarna är imponerande och tonen trevlig.

Om man är intresserad av valloner eller smeder finns två grupper att följa. Den ena heter helt enkelt Vallonättlingar och har lite under 150 medlemmar. Hittills har mest olika personer presenterat sig och berättat vilken vallonsläkt dom tillhör. Det är något av nätverksbyggande som kan bli bra så småningom. Den andra gruppen är ungefär lika stor och heter Vallon och smedsläkter i Sverige under 400 år. Där har hittills medlemmarna varit mer inriktade på att skicka in material som kan vara av intresse.

Genealogiska Föreningen har en grupp som informerar om deras aktiviteter, vilket är värdefullt för dom som bor i Stockholmsområdet och kan utnyttja servicen. Inledningsvis har det emellertid varit lite väl intern för kanslit där man disksuterat kaffebröd och annat ovidkommande. Gruppen verkar lite privat än så länge.

Swedish American Genealogist har lite mindre än 200 medlemmar och är intressant för dom som har utvandrade släktingar. Även här är man mer inriktad på att hjälpa till med varandras forskning förutom att det är en bra informationskanal.

Släktforskardagarna i Örebro har en informationsgrupp som länge var ganska innehållslös, men på sista tiden har det tagit fart och nu innehåller den mängder av nyttig information för alla som tänker sig till Örebro i augusti.

En doldis som rönt allt för lite uppmärksamhet är gruppen Släktforskning & lokalhistoria i Filipstads & Storfors kommuner som skrivs av Fredd Holm. Han har lagt upp en imponerande mängd länkar som är oumbärliga för dom som har släkt i östra Värmland. Hittills har endast 32 personer funnit vägen till Fredds grupp, vilket jag tycker är synd.

Släktforskarsajten GeneaNet har en grupp där mängder av genealogiska nyheter rapporteras fortlöpande tillsammans med de nyheter som tjänsten själv erbjuder.

Också släktforskarsajten Släktdata har en egen grupp där tjänstens nyheter rapporteras fortlöpande. Släktdata har också en kanal på YouTube där man i videoform presenterar nyheter som tjänsten erbjuder. Även den ovanstående tjänsten GeneaNet är representerade med mängder av material på YouTube, det mesta dock på andra språk än svenska.

Slutligen har jag som ett litet experiment startat en grupp som heter Släktforskning för noviser. Jag tänkte den som ett komplement till min blogg. Eftersom det är ett ganska omfattande arbete att skriva texter i bloggen som ger något för läsaren så kanske jag skulle kunna skriva kortare och mindre pretentiösa snuttar mellan varven på Facebook. Kanske det också är enklare för läsarna att kommentera på Facebook än att skriva kommentarer på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Kul att du nämner gruppen Släktforskning som jag startade mest på skoj för att testa hur det här med grupper på Facebook fungerade. Det är otroligt kul att det nu är så många medlemmar. Tyvärr hinner jag själv allt för sällan hjälpa till att svara på frågor som ställs men det finns ju många andra som gör det väldigt bra.

    SvaraRadera
  2. Hej Ann-Louise
    Det har du verkligen gjort bra. Det har ju blivot succe.
    En snabb kommentar från min Ipod iItalien.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...