google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Christina Carlinia återigen - studier av Svenskt Biografiskt Lexikon

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 24 mars 2010

Christina Carlinia återigen - studier av Svenskt Biografiskt Lexikon

Eftersom Christina Carlinia, den tidigare gäckande modern till Stina Simonsdotter Skragge, så länge varit svår att placera kan jag inte låta bli att söka hennes anor och anättlingar i Svensk Biografiskt Lexikon.

Vi har konstaterat att hon var tremänning med Maria Cameen, hustru till kyrkoherden Sven Faxell i Köla och det påstås också att hon var tremänning med Sven Faxell själv, troligen på hans faders sida. Eftersom dessa släktskap härstammar från kontraktsprosten Erlandus Gudmundi i Västersyssels prosteri i Värmland kan man finna några andra intressanta tremänningar till Christina Carlinia, som exempelvis:
  • Kommerserrådet Erland Caméen, 1720 adlad von Caméen
  • Professorn Sven Caméen, 1701 adlad Caménhielm. Båda syskon till Maria Caméen
  • Kontraktsprosten Erland Hofsten, sonen Bengt adlad von Hofsen 1726. Erland var ff fm farfar till Selma Lagerlöf.
  • Syskonen Norenius/Noreen, varav yngste sonen Erik Noreens son Johan blev adlad Nordenfalk
  • Majoren Johan Henrik Nordberg, adlad Nordenborg
  • Greve Carl Gustaf Löwenhielm och hans syskon. Hans yngste broder hovrättsrådet Gudmund Erik Löwenhielm är anfader till författarinnan och konstnärinnan Harriet Löwenhielm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...