google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Arkiv Digital har kommit med en ny Betaversion av AD OnLine - en mycket trevlig bekantskap!

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 28 augusti 2009

Arkiv Digital har kommit med en ny Betaversion av AD OnLine - en mycket trevlig bekantskap!

Nu har jag blivit bönhörd! Arkiv Digital har kommit ut med en ny Betaversion av AD OnLine. Det finns två förbättringar med den nya versionen som jag uppskattar mycket. Den första är att man, som i dom flesta program, kan spara sitt lösenord till nästa inloggning. Jag har klagat högljut på min Blogg över hur besvärligt det är att leta rätt på sitt lösenord varje gång man skall logga in, men varje gång har jag blivit bemött av anhängare till AD som ansett att jag inte har någon fog för mina klagomål. Eftersom man nu ändrar inloggningen verkar det som om AD inte varit helt nöjda med den gamla.

Den andra förbättringen är att AD numera är ganska snabbt även på min långsamma franska "lina". Jag skulle, utan att ha mätt förnyelsetiderna för en bild, vilja påstå att AD nu kan mäta sig med Genlines betydligt sämre bilder i hastighet. Det verkar som att det var ett bra val att göra sig av med Java-applikationen.

Första intrycket när man öppnar första sidan är att det inte hänt så mycket, men när man börjar klicka runt inser man att det är mycket enklare att hitta vissa funktioner än förut samt att navigera. Första bilden visar alla socknar och häradsrätter i bokstavordning, numera med angivande av länsbokstav. Om man vill söka någon specifik socken skriver man bara in den i sökrutan. Man behöver inte som förut välja län innan något dyker upp. Om man däremot klickar på rutan "Avancerad sökning" kommer det upp mängder av godis som kanske inte ännu är helt fyllt med material, men som lovar gott för framtiden. Här kan man välja bland allehanda arkivmaterial och tryckt material som AD scannat in. Det är verkligen oerhört ambitiöst upplagt. Man kan välja län eller landskap eller också lämna det öppet så hela landet visas. Man kan också välja typ av arkiv . En liten bugg i sökfunktionen är att om man glömt att nollställa - dvs markera "Inget val" - och stänger den avancerade sökningen så fungerar inte snabbsökningen. Jag skall förklara; om man har lämnat kvar valet Värmland i den avancerade sökrutan, stängt den och sedan söker på Grythyttan, som ligger i Örebro län så funkar inte sökningen. Det kan vara lite svårt att inse eftersom ju den avancerade sökrutan är stängd. Samma sak gäller om man skulle ha lämnat "Tryckt litteratur" kvar i den avancerade sökningen - inte heller då fungerar det att söka på socknar - såvida det inte finns något tryckt om den socknen man söker förstås, men det var ju inte det man tänkt sig.

Säg att jag nu valt Grythyttan - den kommer nu upp i den vänstra kolumnen och jag kan markera den som vanligt. Genast kommer alla handlingar upp i högra kollumnen precis som förut. Dessutom tänds två rubriker, den ena är den välkända "NAD koden" - Nationella Arivdatabasen, den andra är "Släktdata om Grythyttan". Genom att klicka på NAD-koden kommer man som tidigare till Riksarkivet och SVAR. Jag måste erkänna att jag har haft och har ett abonnemang på SVAR men jag är helt enkelt inte tillräckligt smart för att ens logga in på mitt konto än mindre hitta något bland alla lager av bilder man måste ta sig igenom för att komma dit man kan komma med ett par enkla klick i alla konkurrerande databaser. Hur man bär sig åt för att åstadkomma något så användarovänligt begriper jag inte, men har man stora resurser så klarar man väl det mesta.

Då blir man betydligt lyckligare av att klicka på länken till Släktdata. Där finns mängder av intressanta data. Inte minst får man veta en massa om Grythyttan, man får se kartor och lära sig lite om socknens historia. Dessutom finns ganska mycket släktforskningsdata som frivilliga medlemmar i Släktdata har sammanställt och ställt till allas förfogande. Jag rekommenderar verkligen en lite rundklickning i det materialet.

En ytterligare förbättring är den instrumentpanel som styr bildvisningen. Där kan man ändra ljusinställning och be programmet justera kontrasten automatiskt. De redan ypperliga bilderna blir på så sätt ännu mer läsbara.

Det enda negativa jag kan komma på är att det nu blir ännu svårare att välja mellan Genline och Arkiv Digital. Nu har AD inte bara bildkvalitén och ett stort utbud av material, men också en bra hastighet. Genline har fortfarande sin koppling till DIS och därmed DISGEN samt GIDx och texttolkningprojektet som lovar gott för framtiden.

Jag hoppas innerligt att inte AD tänker förlita sig på det nya texttolkningprojektet som Mormonerna och SVAR startat, som motmedel mot Genlines initiativ. Efter att ha tagit del av detta projekt tycker jag inte att det vore värdigt ett modernt företag som Arkiv Digital att delta i ett så ålderdomligt och dåligt genomtänkt databasprojekt som jag får intryck av att det är när jag läser instruktionerna till projektet.

2 kommentarer:

  1. Min absoluta favorit av nyheterna i Arkiv Digitals beta är att man har tagit bort de svarta "sorgkanterna" (på breda skärmar) så att man nu kan utnyttja skärmytan fullt ut.

    Jag upplever också att programmet känns snabbare, men har inte gjort några jämförande tester.

    Håller inte riktigt med om att SVARs och Mormonenrnas registreringsprojekt känns ålderdomligt dock. Har testat det och tycker att det fungerar riktigt bra. I slutänden så bör det också kunna bli mycket bra kvalitet på datat genom dubbelindexering och "arbitration" (tredje person som kollar/avgör vid skillnader mellan de två registreringarna).

    Men, och det är ett stort men, det saknas kommentarsmöjligheter för den som registrerar och man får inget tillbaka. Såvitt jag har förstått så blir visserligen databasen sökbar, men jag kommer inte att kunna ladda hem rådatat, inte ens det jag själv har registrerat. Jag hoppas att SVAR kan driva igenom förändringar på dessa punkter. Kommer inte att fortsätta registrera om det inte blir ändringar så att jag åtminstone får tillgång till mitt eget data.

    SvaraRadera
  2. Hej Mojsan

    Jag reagerar på det åttiotalsmässiga upplägget på systemeringen av databasen som jag finner väldigt amatörmässig idag.

    Jag håller dessutom med dig om det tveksamma i hur man ger tillträde till grunddata. Jag skulle gärna vilja veta vid vilket tillfälle i historien som det material som våra präster under hundratals år samlat in med hjälp av samhälleliga resurser blev Mormonernas ägodel för fritt förfogande. Om man läser instruktionen finner man nämligen att alla medlemmar av Mormonkyrkan har fritt tillträde till allt material medan alla vi andra måste betala för det.

    En tredje undran är om det är rimligt att man använder skattepengar (Riksantikvarien är en av tillskyndarna av projektet)för att stödja ett kommersiellt och delvis religiöst projekt hos Mormonerna när DIS som bygger på medlemmarnas egna insatser och Genline just startat ett utmärkt projekt med samma innehåll. På vilket sätt gynnar detta släktforskningen i Sverige?

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...