google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Ytterligare en Wiki - och så lite släktkärlek i praktiken

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 12 juli 2009

Ytterligare en Wiki - och så lite släktkärlek i praktiken

Jag berättade nyligen att André Jonsson tagit det utmärkta initiativet att starta en GenWiki. Nu har också världens största släktforskarservice GeneaNet startat en GeneaWiki på svenska. Man har ganska länge haft en på franska så man har stor erfarenhet av sådana projekt.

GeneaNet är för övrigt en av de tjänster jag själv använder för att föra ut mina resultat till andra släktforskare. Jag har planerat att skriva några rader i framtiden om mina erfarenheter av den tjänsten. Ett annat hjälpmedel som jag funnit oerhört använbart för att dela med mig av släktbilder är Flickr. Även den kommer jag att ägna en artikel inom kort. Jag har planer på att starta en bildgrupp på Flickr där alla som har gemensamma anor med mig och min fru kan samla och utbyta släktbilder.

I övrigt är släktforskaraktiviteten ganska låg just nu för många i Sverige. Semestern och förhoppningsvis sommaren har brutit ut. Det är bara vi pensionärer som inte får någon semester, liksom Pippi Långstrump som inte fick något sommarlov eftersom hon inte gick i skolan.

En liten släktforskarhistoria:

Vi hade våra amerikanska vänner på middag på terassen härom kvällen. De hade tagit med sig sina gäster - en kusin som de inte sett på många år samt hans väninna. Under måltiden berättade väninnan att hon hade svenska anor från Jönköping. Vår vän som var på besök från Sverige tyckte det var spännande eftersom hon bor i Jönköping. När amerikanskan nämnde namnet på den svenska släkten, som är ganska ovanligt, blev det lite av uppror. Det visade sig att det var vår väninnas exmans släkt som hon talade om. Vår väninna satt så ledes till bords med en amerikansk fyrmänning till sin son i en liten by i Sydfrankrike. Känslomässiga och släktkära som amerikaner är fälldes det åtskilliga tårar, inte bara av de närmast inblandade. Telefonsamtal ringdes till den förtjuste sonen i Jönköping och alla var lyckliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...