google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Nya Diskulogen är en höjdare - Grattis DIS!

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 19 april 2009

Nya Diskulogen är en höjdare - Grattis DIS!

Efter att ha betalat in 10 kronor för lite i medlemsavgift har jag inte fått Diskulogen på ganska länge. Jag bor utomlands och då skall man betala lite mer än det står på inbetalningskortet för ökade kostnader vilket jag inte visste. När jag mailade DIS och fick reda på felet och sedan betalt in pengarna kom det en hel bunt av den nya Diskulogen. Den är jättefin!! Jag satte mig omedelbart och sträckläste - eller åtminstone skummade samtliga nummer.

Först och främst är det väl förunderligt hur mycket mer man njuter av att läsa en tidning med lite bättre papper och en bra layout! Redan på första uppslaget blev jag positivt överraskad. Jag måste erkänna att jag sällan läser ledare eftersom de ofta är så uppenbart skrivna av plikt och innehåller vad de bör innehålla. Olov Cronbergs Ledare är både väl skrivna och har intressant innehåll. Han verkar vilja lära ut något.

En mycket god idé är Kort&Gott som kommer, som sig bör, i början så man blir lite sugen på nyheter. Ofta gömmer man sådant i slutet eller på baksidan av tidningen. Nästan hälften av alla tips där tyckte jag var matnyttiga och det är ganska bra det anser jag.

Vad gäller artiklarna förefaller det som det finns något för alla smaker. Jag uppskattar speciellt de praktiskt inriktade artiklarna där man får lära sig att använda olika hjälpmedel på ett bättre sätt. Genomgång av alla olika arkiv är också mycket nyttigt liksom nya böcker och CD-skivor som kommit ut.

Nu väntar jag bara på Disgen 8.2. som är utlovad - även om jag varit lite elak mot programmet ibland så rör det sig om en väl utvecklad hatkärlek. Jag misstänker att min önskan om en lite "plupp", förslagsvis röd, vid sidan om de poster som är "oforskade" i Antavlor och Stamtavlor, fortfarande lyser med sin frånvaro. Nog vore det fint att kunna se vilka personer man behöver åtgärda och se hur väl man forskat igen sitt material på ett tydligt sätt?

GIDx funkar emellertid väldigt bra där det är färdigt. Jag blir emellertid lite konfunderad när jag söker på vissa socknar där det finns stora luckor inom samma husförhörslängd. När man sedan går till det bifogade Byaregistren för längden står ju namnen där men ändå är dom inte inmatade. Kan någon förklara varför? Eftersom jag inte vill peka ut någon vill jag inte säga i vilken socken jag sett detta.

Jag vet av erfarenhet att det kan vara jättejobbigt att mata in en församling om man har oturen att välja en bökig en, men snälla - gör en insats så vi kan använda detta utmärkta hjälpmedel snarast. För övrigt tycker jag att nästa steg borde vara att indexera födelse-, död- och vigsellängderna också eftersom det kan vara svårt att hitta rätt årtal, speciellt där man blandat alla tre längderna i samma bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...