google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Frågan är om det blir någon sport att släktforska med nya Genline 2.6.1 Beta

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 22 april 2009

Frågan är om det blir någon sport att släktforska med nya Genline 2.6.1 Beta

Jag har testat Betaversionen av Genline Family Finder - GFF 2.6.1. Det var verkligen en kul men också omtumlande upplevelse. Frågan är om det inte börjar bli lite väl enkelt att släktforska när både GIDx och det nya transkriberingsprojektet på Genline blir utbyggt. Lite av det roliga med släktforskningen är ju detektivarbetet, att tyda omöjliga handstilar, att leta rätt på gårdar där inga register finns, att genomskåda prästernas felskrivningar och försöka lista ut vilken födelsesocken som krafset efter det oläsliga födelseåret står för. Vi har kommit långt från den tid när entusiastiska släktforskare färdades mellan kyrkorna och läste i originaldokumenten för att bara upptäcka att deras farfars far redan efter ett år flyttade vidare till en socken som var allt för lång bort för att besöka samma dag.

Nu ägnar jag mig verkligen åt lyxgnäll - innerst inne är jag lycklig som ett barn i en gottebutik när jag insett möjligheterna som den nya GFF innebär. Låt mig förklara. Vad man har gjort är att man har infört en funktion i programmet som gör det möjligt för oss alla att markera en rad i bilden från kyrkboken och sedan mata in de uppgifter som står där i ett formulär som poppar upp. På det sättet blir den text som står i kyrkboken digitaliserad och inlagd i en databas och tillgängliga för alla. Om volymen är GIDx registrerad behöver man inte ens skriva i gårdens namn.

Man kan exempelvis följa Olof Andersson från vaggan till graven genom att gå igenom allt från födelsenotisen till dödsnotisen och alla vigselnotiser och husförhör däremellan. Man matar in allt som står om Olof på dom sidorna inklusive alla barn och deras födelsedata. När man sedan vill hitta tillbaka till Olof så gör man bara en sökning och vips poppar en lista upp med alla förekomster av Olof Andersson. Nu finns det ju många Olof Andersson så därför matar man in någon mer uppgift, förslagsvis födelseår och födelsesocken och får då en lista som bara tar upp den Olof man sökte. Där finns alla ställen där Olof förekommer i kyrkböckerna listade med GID-nummer och allt. Det är bara att klicka på den rad man vill läsa och så öppnar just den sidan i kyrkboken. Mycket enklare än så kan det inte bli.

Nu skall ingen tro att det funkar att skriva in Olof Andersson idag. Först måste någon av oss släktforskare ha godheten att leta fram honom och mata in uppgifterna om var han förekommer. Jag tog ett par timmar och lekte med inmatningsfunktionen och fick samtidigt möjlighet att gå igenom några av mina anor som inte var tillräckligt kontrollerade. Det är faktiskt ett roligt arbete - mycket roligare än att mata in orter för GIDx. Här kände man att man hade en mer direkt egen nytta eftersom man i framtiden skulle få så oerhört lätt att gå tillbaka till sina egna uppgifter. Visst GIDx är också till nytta för oss själva men inte så samma påtagliga sätt. Denna nya funktion slår den befintliga kopplafunktionen mellan DISGEN och GENLINE med hästlängder.

Hela inmatningsproceduren fungerade förvånansvärt bra för att vara en Beta-version. Jag fann dock ett litet problem och det rörde inmatning av datum. Dels måste man använda formatet ÅÅÅÅ-MM-DD vilket är onödigt tidsödande. Där skulle programmet själv kunna formatera det på det sätt det önskar om man bara skriver ÅÅÅÅMMDD. Denna känslighet för inmatning medförde emellertid ett annat, något värre problem. Man kunde inte mata in ofullständiga datumangivelser. Ofta förekommer det i Hfl att endast året anges eller år + månad. I sådana fall får man lämna hela datumet tomt eftersom programmet inte accepterar annat än fullständiga datum - synd tycker jag. Ett förslag är att man tillåter formen ÅÅÅÅ-xx-xx eller något likande.

Man kan ju föreställa sig vilken skillnad det vore att hitta Olof Andersson i en lista där åtminstone hans födelseår står angivet, jämför med om det saknas uppgift. När systemet blir utbyggt kan man tänka sig att det finns hundratals Olof Andersson genom åren i Grangärde och många av dom har säkert inte fullt läsbara födelseuppgifter i husförhörslängderna. Nog vore det bra om man åtminstone kunde begränsa sökandet till dom som föddes 1768 eller däromkring.

Jag vill uppmana alla att göra slag i saken och gå igenom alla dom där posterna som ni plankat från kollegor på nätet, men inte hunnit kolla ännu i kyrkböckerna. Ladda ned Beta-versionen av GFF 2.6.1 och börja mata in samtidigt som ni kollar. Jag hittade själv ganska många nya uppgifter och ett par fel när jag gick igenom ett par generationer. Och som sagt, det var riktigt kul.

I framtiden - när tusentals släktforskare transkriberat alla förekomster av sina anor - kommer man inte bara att kunna hitta rätt volym när man funnit en person i DISBYT och klickar på DISPOS-funktionen. Man kommer då att få upp en lista på alla ställen där personen förekommer och genom att klicka på en av dessa dyker rätt sida och rätt rad i kyrkböckerna upp.

Man kan ju passa på att abonnera på Genline nu eftersom dom har vrålrea under den här månaden - 1295 kronor mot 1995 kronor/år normalt. Men å andra sidan så är det onormalt att dom har sitt normala pris så det det kommer nog fler möjligheter.

På slutet vill jag bjuda på en liten surkart

Bland länkarna på Genlines hemsida fann jag länken till Sverige Atlas. Dom lovade tillhandahålla det som vi många söker efter, nämligen koordinater för svenska orter. Givetvis ville jag testa den tjänsten för att se hur väl den fungerade. Jag använde några av orterna från Järnboås socken som test. Det visade sig att det funkade ganska bra om man matade in orter med ovanliga namn som Tolvsbörd - koordinaterna poppade upp omedelbart. När jag däremot sökte på Finnsjön fick jag en hel lista alternativ av naturliga skäl, utan någon som helst angivelse om var i landet de var belägna. Jag försökte då med Finnsjön Järnboås men det sökbegreppet kunde inte programmet förstå. Efter ytterligare några tester för att se hur funktionellt redskapet faktiskt var kom plötsligt följande meddelande upp:

"Vid systematisk upprepning av sökning efter temporär blockering, stängs funktionen av för berörd besökare då syftet tycks vara missbruk för egen vinning. På grund av återupprepade missbruk av vår Atlas med stöldförsök av data, har vi satt en spärr efter 12 sökningar. Vill du söka igen återkom om ett par timmar då spärren släppt".

Hur i herrans namn kan någon som driver en servicefunktion vara så klumpig och oförskämd mot kunder. "Missbruk för egen vinning. ...återupprepat missbruk ... stöldförsök av data..."

Jag har aldrig sett något liknande.
Ställ dig i skamvrån och stanna där tills tungan inte är svart längre skulle min gamla skolfröken sagt.

Det fungerade som sagt inte så bra eftersom man inte fick veta var orterna låg i Sverige - åtminstone en länsbokstav eller postnummer hade hjälpt.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för ditt positiva omdöme!
    Har du upptäckt vårt "Familjeband" ännu? På www.familjeband.se kan du under länken "Bygdeband" hitta c:a 350 000 koordinatsatta platser och se dem på en karta.
    Vi har fler ideer kring transskriberingen i vår GFF, de kommer vartefter!
    DavidF
    Genline

    SvaraRadera
  2. Jag använder Genline flitigt redan idag och tycker det är ett kanonprogram. Funktionen med GID nr gör det möjligt att mycket lätt hitta tillbaka till en sida i t ex Hfl för att forska vidare. Men med den funktionen du beskrev nu kommer ju underlätta ännu mer - kanon! :)

    /Lisa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...