google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hur samlar man alla intressanta bloggar om släktforskning på samma ställe?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 26 november 2008

Hur samlar man alla intressanta bloggar om släktforskning på samma ställe?

Som alla har märkt finns det ganska många bloggare som skriver om släktforskning numera. Jag har lagt några på min blogg och många andra har gjort detsamma. Jag försöker följa de som jag gillar bäst och jag kan också se att det är några personer som återkommer ständigt till min sida. Ibland är det något viss inlägg som man vill återkomma till flera gånger och då är det alltid svårt att hitta tillbaka. Min favoritlista i Explorer börjar bli så lång så jag måste snart ha en favoritlista för att hitta i favoritlistan. Ofta försöker man komma ihåg någon fras ur bloggen man besökte som man kan mata in i Google för att hitta rätt igen. Det kan bli ganska absurda sökbegrepp ibland som ”snöa” + ”GIDx” som skulle funka bra på mitt senaste inlägg.

Jag har emellertid hittat en ny tjänst som har blivit utsedd till en av de 100 bästa websiterna nyligen. Den heter Bloglovin och gör att man kan samla ihop alla sina favoritbloggar på ett ställe och läsa dem ungefär som man läser sammanfattning av nyheterna på en nyhetssida. De senaste inläggen kommer upp automatiskt så man behöver inte vara orolig man skall missa något.

Jag har just börjat använda tjänsten och vet inte hur det funkar, men det verkar praktiskt. I spalten till höger finns en länk att följa, men det går också bra att klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...