google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Vem var Jan Erik Anderssons far?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 8 februari 2007

Vem var Jan Erik Anderssons far?

Nu har jag samlat nya krafter för att ta en dust med släktforskningen igen. Var var vi nu då? Jo - Jan Erik Andersson var styvson enligt husförhöret (Hf) Grangärde AI:18A, p 13. Ett enkelt sätt att gå dit är om man vet GID för sidan. Den är 169.65.27600. Fyll bara i detta längst upp till höger i Genlines fönster under där det står GID och tryck på bocken. Så här ser ett utsnitt av sidan 13 i Hf ut:


Vi ser att Jan Eriks mor heter Anna Andersdotter och fadern Per Andersson (Det står något innan Per som jag inte kan tyda). Det anges att fadern var Fjärdingsman vilket gör det lättare att tyda gårdens namn till Arrestbyggnaden i Kyrkoby. Frågan är vem av hans föräldrar som var den riktiga och vem som var styvförälder? Min gissning är att modern var hans köttsliga förälder. Jag misstänker att om Per Andersson hade varit hans köttslige far som gift om sig med Anna Andersdotter så hade Jan Eric inte noterats som styvson utan som son.
För att reda ut det här går jag till Födde för Grangärde och letar efter personer födda 1845. Nu är det lite speciellt för det här husförhöret att prästen skrivit ut byarna där personerna föddes. Oftast förekommer bara notering om födelseförsamling. Med det bruket skulle både Jan Erik och Johanna noteras som födda i Grangärde, rätt och slätt. Nu har den här prästen varit ovanligt noggrann så vi vet faktiskt vilken by som Jan Erik är född i. När vi söker i Födde är detta emellertid överloppsinformation eftersom vi helt enkelt söker på församling, dvs. Grangärde och 1845. När vi hittar Jan Erik är det emellertid bra att veta födelsebyn eftersom vi då kan gå till rätt sida i Hf för att hitta honom och hans familj.
Nog snackat – jag öppnar nu ett nytt fönster i Genline och hittar Födde 1845 i C:10. Jag öppnar en sida på måfå en bit in från början eftersom boken börjar på 1843. Jag stegar mig sedan fram till 1845. Det var många som föddes 1845 så jag stegar mig fram med dubbelpilarna, som hoppar fem sidor åt gången, till april (Jan Erik föddes ju 28/4 enligt Hf) och där finner jag följande:


Jan Erik föddes således 28/4 1845 och döptes av prästen Söderström den 30/4. Han var son till Arrendatorn Rossa Anders Ersson och hans hustru Anna Andersdotter på Lillheden. Dopvittnen var Arrendatorn Olof Ersson och hustru Kajsa Persdotter från Lillheden, /…/ Anders Gustav Persson och systern Johanna Persdotter i Bergsbo. I sista spalten står Kyrkotagen 8/6. Kyrkotagen betyder att kvinnan måste återupptas i den kyrkliga gemenskapen efter barnafödandet. Hon får då nattvarden.
Några andra knepigheter som jag brottats med: Jag insåg efter ganska mycket grunnande att hustru inte behöver betyda det det gör idag. Det betyder helt enkelt ”gift kvinna”. Dräng betyder ogift vuxen man och piga ogift vuxen kvinna (jfr danskan). Jag insåg detta när jag i en dombok läste att en bonde var stämd till tinget av hustrun NN, som uppenbarligen inte var hans hustru.
OK – nu har vi konstaterat att Jan Erics far hette Anders Rossa Ersson och att Anna Andersdotter tydligen varit gift tidigare. Vi ser också att hon och Per Andersson 1860 fick en gemensam son Per Olof som troligen föddes 1/8 i L.(alt S.) Rönnäset. Jag är lite osäker på tolkningen av månaden och födelseorten, men jag skall kolla upp det. Hur jag kollar otydliga ortsnamn och vad de står för återkommer jag till senare. Nu behöver jag en kopp kaffe.
Förresten - om någon undrar över klippen så gör jag dem med ett fantastiskt program som heter SnagIt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...